بیا و بنگر

کوروساوا با استفاده از چند دوربین در صحنه‌های نبرد که در واقع بعد‌ها به یک «میزانسن» چیره در آثار او بدل شد و کاری کرد که کوروساوا را در سینمای ژاپن به عنوان «امپراتور» بشناسند، می‌تواند صحنه‌های نبرد را با تدوینی پرکشش، به صحنه‌های برجسته‌ی این فیلم بدل سازد. کوروساوا نسخه‌ای ۲۰۷ دقیقه‌ای از فیلم تدوین کرد که برای نمایش در آمریکا کوتاه شد و به ۱۹۰ دقیق کاهش یافت. این طولانی‌ترین فیلم کوروساوا نیز هست. فیلم به دلیل بالا رفتن هزینه‌های ساختش، سه بار تا مرز تعطیلی پیش رفت که یک دلیل طولانی شدن زمان تولید فیلم را باید در نحوه‌ی روایت کوروساوا جست‌وجو کرد. او تقریباً با فراغ بال به زندگی تمام شخصیت‌های اصلی فیلم می‌پردازد. توشیرو میفونه در نقش کیکو‌چیو سرخوشانه‌ترین شخصیت فیلم است که سرانجام ارزشش را به دیگران نشان می‌دهد. او چست و چابک است و رفتار متغیری دارد؛ و نسبت به دهقانان و گرفتاری‌شان احساس هم‌ذات‌پنداری می‌کند. شخصیت تاکاشی شیمورا مغز متفکر گروه است ولی جنگ‌جوی مبارزی نیست. دایسو کو‌کاتو در نقش شی‌چی روچی، پیش از این افسر ارشد کامبی بوده و کامبی او را بر حسب تصادف در خیابان می‌بیند. ایسائو در نقش کاتسو‌شیرو اوکاماتو، جوانی عاشق‌پیشه است که برای عضویت در گروه سامورایی‌ها هرگز آزمایش نمی‌شود. او فرزند ملاک ثروتمندی است که خانه را ترک کرده تا بر خلاف خواسته‌ی خانواده‌اش سامورایی بشود. مینرو چیاکی در نقش هیاچی هایاشیدا جنگ‌جوی ماهری است، جذاب و بذله‌گو که بر خلاف ظاهرش عمل می‌کند. یوشیو اینابا در نقش گروبی کاتایامایک کماندار، مرد شماره دوی این گروه محسوب می‌شود که نقشه‌ی اصلی برای نجات دهکده را می‌کشد. کوروساوا حتی نسبت به روستاییان نیز بی‌تفاوت نمی‌ماند. یوشیو تسوچیا در نقش ریکی‌چی، یکی از روستاییانی است که در مورد همسرش رازی دارد و سعی می‌کند آن را پنهان کند. در واقع رویکرد کوروساوا در این فیلم و نوع نگاهش به آدم‌های آن، اجازه نمی‌دهد هفت سامورایی را اثری از سینمای اکشن و حادثه‌‌ای تلقی کنیم. این رویکرد در آثار کوروساوا به‌وفور دیده می‌شود و نه سریر خون، نه حتی آشوب یا راشومون آثاری از سینمای حادثه محسوب نمی‌شوند، حتی با این‌که دارای صحنه‌پردازی‌هایی چشم‌گیر هستند. شاید این را بتوان استراتژی کوروساوا در روایت‌های سینمایی‌اش دانست. هیچ‌یک از کنش‌های قهرمانانش برای این در فیلم «گنجانیده نشده‌اند» که تماشاگر را تشویق به تماشای فیلم بکنند. در درسو اوزالا یا دودسکادن هم قرار نیست داستان، به حادثه و کنش‌های بیرونی متکی باشد. پیرمرد شکارچی که با طبیعت به صلح و سازش رسیده است، وقتی مجبورش می‌کنند از طبیعت دل بکند، آسیب‌پذیر شده و جانش را از دست می‌دهد. آن پدر و پسر بی‌پناه و مردی که تیک عصبی دارد و دل خوشی از همسرش ندارد، دوستش را کتک می‌زند، وقتی او به همسرش توهین می‌کند. هر یک از درون‌مایه‌های دودسکادن به‌تنهایی این امکان را دارند تا «اکشن» فیلمی به حساب بیایند و داستان را به پیش برانند اما کوروساوا آگاهانه از این امر می‌گریزد. سینمای کوروساوا، اگرچه ظاهراً از کنش به‌وفور استفاده می‌کند اما هیچ‌گاه از روان‌شناسی قهرمانانش و گرایش اجتماعی به آدم‌های پیرامون تهی نیست. برای همین اقتباس‌هایی از آثاری مانند هفت سامورایی و حتی یوجیمبو ذره‌ای به روایت‌های کوروساوا وفادار نیستند؛ چون سازندگان چنین آثاری تنها و تنها در سطح حرکت کرده‌اند، در حالی که آثار کوروساوا به عمق تعلق دارند.

/ 4 نظر / 41 بازدید
افزايش بازديد شگفت انگيز

با سلام خدمت شما مدير محترم وبلاگ.اگر ميخواهيد بازديد سايت يا وبلاگ خود را به صورت فوق العاده اي افزايش دهيد.ميتواند به صورت کاملا اتوماتيک و رايگان لينک سايت خود را در سايت هاي زير ثبت کنيد و بعد از آن بازديد خود را به صورت فوق العاده اي افزايش دهيد. www.djlink.ir www.tabadolelinks.ir www.vatanlinks.ir www.mihanlinks.ir www.weblinke.ir www.atlaslink.ir چون ثبت لينک رايگان و اتوماتيک است براي افزايش بازديد بيش تر لينک خود را در تمام سايت ها ثبت کنيد. با تشکر شبکه افزايش بازديد

?FoadjOOn ?

گاهــــي وقتــــا يــه نفـــر فقــط يــه نفــر باعـث ميــشه کــه حــس کنــي چيـــزي کــه تــو رو روي زميــن نگــه داشتـــه جــاذبه ي زميـــن نيست به ما هم سر بزن http://cafe70.ir

(-_-) افکت (-_-)

در زنـدگي براي بعضـيا از يـک روز ، از يـکجا ، از يـک نفـر بـه بعـد ديـگر هيـچ چـيز مثـل قبـل نيـست ! نـه روزهـا ، نـه رنگ هـا و نـه خيابان هـا . . . همه چيز ميشوند دلتنگي ! منم منتظرم بهم سر بزن???????? راستي???????? لطفا کامنت رو هم فراموش نکــــــن http://efect.ir