amoozecinema

سینما به ما-شما-ایشان... می آموزد

بازیگر و دوربین
نویسنده : shapoor azimi - ساعت ۱:۱٦ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٧ دی ۱۳٩٢
 

 

لنور دکوون

 

فصلی از کتاب تغییر مسیر-رویکرد عملی

برای کارگردانی بازیگران در سینما و تئاتر

 از آن‌جا که اعتقاد دارم فرایند کارگردانی هم در تئاتر و هم سینما اساساً شبیه هم هستند؛ تفاوت چندانی میان این دو  قائل نشده‌ام. اکنون به مرحله‌ای از فرایند فیلم سازی قدم گذاشته‌ایم که به طور اخص هم به بازیگر  و هم کارگردان مربوط می شود: انتقال کار به دوربین.

شکل به کارگیری دوربین و ضبط فرایند بازیگری، جایگاه عظیمی در ذهنیت یک کارگردان دارد و گاهی می‌تواند حواس کارگردان را منحرف سازد. به لحاظ زیبایی شناسی و تکنیکی جزییات فراوانی در مورد سهم دوربین وجود دارد که در نتیجة نهایی بایستی لحاظ شوند و گاهی در این مرحله کارگردان مجبور می شود بازیگران را به حال خود رها کرده و بر روی دوربین تمرکز کند.

 


 
 
ناگهان بازیگر...!
نویسنده : shapoor azimi - ساعت ۱:۳٧ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٠ دی ۱۳٩٢
 

گویه هایی در باب بازیگری (2)

 

بهترین تعریف بازیگری را از جرج برنز شنیدم... او می­گفت...مهم­ترین نکته در بازیگری این است که روراست باشید. اگر بتوانید وانمود کنید که روراست هستید؛ شما بازیگرید.

-جک لمون

بازیگری یعنی صادقانه زندگی کردن در شرایطی که واقعی نیست

-سنفورد مایزنر


 

بازیگری نوعی اعتراف کردن است

-تالالو بنکهد

بازیگری یعنی گوش سپردن. من به عنوان بازیگر بهتر است بیش از زندگی واقعی­ام گوشهایم را باز نگه دارم

-سام راک­ول

به نظر من بازیگری از تمام هنرهای دیگر ذهنی­تر و به شدت جدا است. همواره بازیگر هم در تمرین و هم در اجرا حضور جمع زیادی را تجربه می­کند. حضور این همه آدم برای پیشرفت در بازیگری حیاتی است. آن­ها ­مانند بوم­ نقاشی­اند که دلتان می­خواهد چهره­ای را که در ذهن مجسم کرده­اید؛ روی این بوم­ها نقاشی کنید.

-جان گلیگاد


 
 
تفاوت بازیگری در هفت سامورایی و هفت دلاور
نویسنده : shapoor azimi - ساعت ۱:٤٤ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳ دی ۱۳٩٢
 

 

جزییات بی­شماری در بازیگری هست که برخاسته از انتخاب­های زیبایی شناسانة ارائه شده است و فیلم به فیلم، نوع بیان در بازی بازیگران (آن­چه از متن ارائه می­کنند، بیان از طریق صورت، حالات و حرکات) تفاوت می­کند. تفاوت­های فرهنگی نیز در این میان قابل بحث هستند. این فصل به بازی­ها در هفت سامورایی (آکی­را کوروساوا، 1954) و هفت دلاور (جان استرجس، 1960) می­پردازد. هولیوود به شیوة فرهنگی و زیبایی­شناسانة خودش اثرکوروساوا را اقتباس کرد. مطالعة تطبیقی این دو فیلم آموزنده خواهد بود؛ چون سبک بازیگری در آن­ها بسیار از هم فاصله دارد. همان­طور که خواهیم دید اجرای بازیگران در هفت سامورایی وابسته حرکات افقی بازیگران در نواحی لگن است؛ در حالی که اجرا­ها در هفت دلاور حول محور عمودی بدن است که مشخصه­اش حالت جدا بودن بازو­ها از بدن است. به همین نسبت طراحی حرکات در فیلم کوروساوا به نوعی است که به شخصیت­ها هویتی اجتماعی می­بخشد در حالی که در ساختة استرجس، شخصیت­ها به جمعی تعلق دارند که برای هویت فردی ارزش قائل است.

 

 


 
 
بازیگر شو...!
نویسنده : shapoor azimi - ساعت ۱٢:٤۸ ‎ب.ظ روز جمعه ٦ دی ۱۳٩٢
 

بازیگر شو...!

گزین گویه هایی درباره بازیگری

 

 

دربارة تست بازیگری

در چنین جلسه­ای از تو می­خواهند خودت را به نفهمی بزنی که من خیلی خوب این کار را کردم. آن قدر خوب که دیدند می­شود با من کار کرد.

مل گیبسن

دربارة تلاش برای دست یافتن به یک مسیر و بنا کردن آن

حتی در ابتدا و موقعی که در آشغال­های تلویزیون بازی می­کردم؛ یک چیز را از دست نمی­دادم: تمرکز.

میشل فایفر

نه. من اعتماد به نفس چندانی نداشتم. همین­طور که سن­وسالتان بالا می­رود؛ پیداست که اعتماد به نفس­ شما بیش­تر می­شود. در حیطه­های بخصوصی، بعضی­ها هیچ­وقت اعتماد به نفس چندانی پیدا نخواهند کرد.

من نمی­توانستم تصمیم بگیرم که در شرق کشور بمانم و به مدرسه بروم یا به کالیفرنیا نقل مکان کنم. خواهرم به من گفت تو همیشه جک نیکلسن خواهی ماند و می­توانی مثل یک ماهی بزرگ در برکه­ای کوچک باقی بمانی اما بهتر است به یک برکة بزرگ­تر بروی. به نظرم او این­طوری به جلو هلم داد. نمی­دانم این بهترین نصیحتی بود که در عمرم به من کردند یا نه اما یک چیزی را خیلی خوب می­دانم: هیچ وقت بهترین نصیحت­تان را به کسی نکنید چون بهش عمل نمی­کنند.

جک نیکلسن